Standardy ochrony małoletnich – wersja pełna

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

W  PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W MIĘDZYRZECZU

 

wydane na podstawie:

ustawy z dnia 13 maja 2016 roku o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością
na tle seksualnym i ochronie małoletnich – art 22b i następne tj. Dz.U. 2023 poz. 1304

 

Preambuła 

Niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich stanowią wyraz troski i zobowiązania naszej instytucji wobec najważniejszego dobra, jakim są małoletni. Przyjęcie niniejszych Standardów to nie tylko obowiązek prawny, ale także świadomy krok w kierunku tworzenia bezpiecznego i wspierającego środowiska dla naszych podopiecznych.

Ilekroć w Standardach Ochrony Małoletnich jest mowa o:

  1. Standardach – należy przez to rozumieć Standardy Ochrony Małoletnich przyjęte w Poradnia Psychologiczno-Pedagogicznej w Międzyrzeczu.
  2. Poradni – należy przez to rozumieć Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Międzyrzeczu.
  3. Małoletnim/dziecku – należy przez to rozumieć dziecko do ukończenia 18 roku życia, które korzysta z oferty poradni.
  4. Pracowniku – to osoba, którą łączy stosunek pracy z poradnią; jest to zarówno pracownik pedagogiczny, jak i pracownik obsługi.
  5. Rodzicach – należy przez to rozumieć rodziców, a także prawnych opiekunów małoletniego lub osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad małoletnim.
  6. Dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora poradni lub osobę go zastępującą; sprawującą nadzór nad realizacją Standardów.
  7. Krzywdzeniu małoletnich – należy przez to rozumieć każde zamierzone
    lub niezamierzone działanie lub zaniechanie działania wobec małoletnich przez osoby fizyczne, które narusza jego dobra. Szczególnymi formami krzywdzenia intencjonalnego wymagającymi dodatkowej ochrony małoletnich jest przemoc (fizyczna, psychiczna, wykorzystanie seksualne, zaniedbanie).
  8. Danych osobowych małoletniego – wszelkie informacje umożliwiające identyfikację małoletniego.

 

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

  • 1. Celem Standardów jest:
  1. Określenie zakresów odpowiedzialności poszczególnych osób za bezpieczeństwo

   małoletnich pod opieką poradni.

  1. Określenie działań edukacyjnych, profilaktycznych i interwencyjnych, mających na celu

      zapewnienie małoletnim bezpieczeństwa.

  1. Określenie, a następnie podjęcie odpowiednich działań w przypadku podejrzenia

      krzywdzenia małoletnich lub bezpośredniego zagrożenia ich bezpieczeństwa.

 

  • 2.1. Wszyscy pracownicy poradni kierują się jedną, główną zasadą – zawsze działają dla

        dobra małoletniego i z myślą o jego najlepszym interesie.

  1. Wszyscy pracownicy poradni traktują małoletnich z szacunkiem i zawsze biorą pod uwagę ich potrzeby, a także działają zgodnie z prawem, wewnętrznymi przepisami oraz zgodnie z własnymi umiejętnościami i kompetencjami.

 

Rozdział 2.

Zasady bezpiecznych relacji w poradni

 

  • 3.1. Nadrzędną zasadą, której wszyscy pracownicy muszą przestrzegać, jest podejmowanie działań z myślą o dobru małoletniego i w jego najlepszym interesie.

2.Kontaktując się z dzieckiem, pracownik traktuje je podmiotowo.

  1. Kontakt z małoletnim nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, nie może wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją, ani wynikać z relacji władzy.
  2. Co do zasady, kontakt z małoletnimi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów mieszczących się w zakresie obowiązków pracowników.
  3. Pracownik nie zaprasza małoletnich do swojego miejsca zamieszkania, nie spotyka się
    z nimi prywatnie poza godzinami pracy.
  4. Pracownik nie nawiązuje kontaktów z dziećmi poprzez przyjmowanie, bądź wysyłanie do nich zaproszeń w mediach społecznościowych. Nie kontaktuje się z nimi poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).
  5. Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy, sms), a rodzice/opiekunowie prawni dzieci muszą wyrazić zgodę na taki kontakt.
  6. Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie dzieci /uczniów są osobami bliskimi dla członka personelu) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców/opiekunów.

 

Rozdział 3.

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia małoletnich

 

  • 4. Obowiązek zapoznania się z czynnikami ryzyka i symptomami krzywdzenia małoletnich.
  1. Pracownicy poradni w trakcie swojej pracy zwracają uwagę na czynniki mogące zagrażać małoletnim oraz na symptomy, które mogą wskazywać na możliwość krzywdzenia ich.
  2. Za czynniki ryzyka rozumie się takie wskaźniki, które mogą zwiększać ryzyko

     krzywdzenia małoletniego opisane w załączniku nr 1 do niniejszej Standardów.

  1. Za symptomy krzywdzenia rozumie się takie wskaźniki, które mogą wskazywać
    na krzywdzenie małoletniego określone w załączniku nr 2 do niniejszej Standardów.
  1. Zatajenie posiadanych informacji o krzywdzeniu małoletniego lub podejrzeniu krzywdzenia jest uznawane za formę krzywdzenia ze strony osoby zatajającej. Za zatajenie rozumie się również brak reakcji na zgłoszenie podjęte bezpośrednio od osoby małoletniej.

 

  • 5. Postępowanie profilaktyczne

           Jeżeli pracownik poradni rozpoznaje czynniki ryzyka, powinien natychmiast:

  • przeprowadzić rozmowę profilaktyczną z rodzicami o dostępnym wsparciu, takim jak pomoc psychologiczna czy materialna i motywującą do poszukania odpowiedniego wsparcia
  • monitorować sytuację, jeśli jest to możliwe.

 

Rozdział 4.

Procedury interwencji oraz osoby odpowiedzialne

 

  • 6. Podstawowe zasady postępowania
  1. Dzieci, które czują się krzywdzone przez innych małoletnich, rodziców, innych dorosłych lub pracowników poradni mogą zgłaszać ten fakt dowolnemu pracownikowi poradni.
  2. Rodzice, których dziecko jest krzywdzone przez pracowników poradni, inne dzieci lub innych dorosłych mogą ten fakt zgłosić każdemu pracownikowi poradni.
  3. Wszelkie przejawy agresji wobec dziecka, których świadkiem jest pracownik poradni powinny być przez niego natychmiast przerwane.
  4. Pracownik poradni, który jest świadkiem przemocy innych osób wobec dziecka sporządza notatkę służbową i przekazuje ją dyrektorowi poradni.
  5. Wszyscy pracownicy i osoby z informacjami o krzywdzeniu zobowiązani są do zachowania tajemnicy względem osób trzecich (w tym personelu niezaangażowanego w sprawę na żadnym jej etapie).

 

  • 7. Postępowanie podstawowe w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez dorosłych poza poradnią:
    1. Pracownik, który otrzymał informacje od dziecka, że jest krzywdzone, natychmiast sporządza notatkę służbową i przekazuje ją dyrektorowi.
    2. Dyrektor wzywa rodziców na rozmowę wyjaśniającą.
    3. Jeśli podejrzenie zostało wykluczone rodzice są informowani o zaistniałej sytuacji na piśmie.
    4. W przypadku potwierdzenia krzywdzenia dziecka, dyrektor razem z innymi pracownikami tworzy plan pomocy.
    5. Plan pomocy małoletniemu obejmuje:
  1. działania poradni dla zapewnienia bezpieczeństwa małoletniemu, w tym

     zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia lub założenia Niebieskiej Karty jako pierwszy krok planu,

  1. rozpoznanie potrzeb małoletniego w związku z zaistniałą sytuacją,
  2. formy wsparcia oferowane małoletniemu przez poradnię wraz z osobami mającymi je realizować,
  3. propozycję skierowania małoletniego do specjalistycznej pomocy, w tym zewnętrznej.
  4. Dyrektor lub wyznaczona osoba monitoruje realizację planu, informując rodziców o podejmowanych działaniach.
  • 8. Pozstępowanie w przypadku krzywdzenia dziecka przez inne dziecko w poradni
  1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez innych małoletnich

       na terenie poradni (np. na zajęciach), należy przeprowadzić osobno rozmowę wyjaśniającą z małoletnim podejrzanym i jego rodzicami, a także rozmowę z małoletnim krzywdzonym i jego rodzicami. Ustalenia są spisywane w notatce służbowej.

  1. W trakcie rozmów należy upewnić się, że małoletni podejrzewany o krzywdzenie sam nie jest krzywdzony przez inne osoby. W przypadku potwierdzenia, należy zastosować odpowiednie procedury zawarte w Standardach.
  2. Rozmowa wspólna może odbyć się jako jeden z punktów planów pomocy małoletnim, po zaakceptowaniu takiego rozwiązania przez wszystkie zainteresowane strony.
  • 9. Obowiązek natychmiastowego działania w sytuacji podejrzenia zagrożenia zdrowia lub życia małoletniego
  1. Pracownik, który pierwszy zauważył zagrożenie, niezwłocznie dokonuje poinformowania rodziców małoletniego i sporządza notatkę służbową, którą przekazuje dyrektorowi.
  2. Jeśli rozpoznanie sytuacji wykazało, że małoletni jest zagrożony krzywdzeniem dotkliwym w skutkach, w szczególności przemocą z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystaniem seksualnym lub zagrożone jest jego życie, niezwłocznie powinno się wezwać odpowiednie służby (np. policję, pogotowie ratunkowe pod numerem alarmowym 112, 997 lub 998) oraz wszcząć procedurę „Niebieskiej Karty”. Działania te przeprowadza dyrektor, a w przypadku jego nieobecności pracownik, który jako pierwszy dowiedział się o zagrożeniu zdrowia lub życia dziecka.

 

Rozdział 5.

Procedura postępowania w przypadku krzywdzenia małoletniego przez pracownika poradni lub inną osobę dorosłą

 

  • 10. Podejrzenie krzywdzenia przez pracownika poradni
  1. Jeśli pracownik poradni podejrzewa, że dziecko jest krzywdzone przez innego pracownika (w tym na podstawie zgłoszenia rodziców lub małoletniego), przygotowuje notatkę służbową, którą przekazuje dyrektorowi.
  2. Jeżeli zgłoszenie podejrzenia dotyczy dyrektora przekazanie informacji, o których mowa w pkt. 1. odbywa się w trybie rozpatrywania skarg i wniosków do właściwego organu.
  3. Wyjaśnienia w sprawie zgłaszanej prowadzi dyrektor, z wyłączeniem sytuacji opisanej w pkt. 3., gdy jest ono prowadzone przez właściwy organ.

 

  • 11. Działania w przypadku krzywdzenia przez osobę z personelu
    1. Jeżeli pracownik jest podejrzewany o krzywdzenie dziecka, dyrektor podejmuje adekwatne do sytuacji kroki:
  1. natychmiast odsuwa osobę z personelu od wykonywania czynności z małoletnimi do czasu wyjaśnienia sprawy,
  2. wyznacza psychologa do przeprowadzenia rozmowy z dzieckiem i jego rodzicami,
  3. ocenia czy konieczne jest i ewentualnie postępuje adekwatnie z przepisami w zakresie:
  • podjęcia działań dyscyplinarnych wobec pracownika wynikających np. z Karty nauczyciela lub Kodeksu Pracy.
  • zgłoszenia do policji lub prokuratury, jeżeli podejrzenie nosi znamiona uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, korzystając ze wzoru w załączniku nr 7,
  1. dyrektor wraz ze wskazanymi pracownikami tworzy plan pomocy małoletniemu.

 

  • 12. Działania w przypadku krzywdzenia ze strony osoby dorosłej niebędącej pracownikiem i rodzicem
  1. Dyrektor ocenia czy zasadne jest sformułowanie podejrzenia popełnienia przestępstwa i gdy ma to miejsce, rozpoczyna procedurę Niebieskiej Karty.
  2. Jeżeli podejrzenie dotyczy zaniedbania wobec dziecka, dyrektor informuje o sprawie odpowiedni dla miejsca zamieszkania małoletniego Zespół Interdyscyplinarny.
  3. Wskazany przez dyrektora psycholog przeprowadza rozmowę z małoletnim, w celu zminimalizowania skutków przemocy oraz (we współpracy z innymi pracownikami) tworzy plan pomocy małoletniemu oraz przedstawia go rodzicom, a następnie współpracuje z rodzicami i innymi pracownikami w realizacji planu.

                                             

  • 13. Jednorazowa krzywda spowodowana przez małoletniego w poradni
  1. Jeśli małoletni dopuszcza się jednorazowego, ale dotkliwego skrzywdzenia innego małoletniego na terenie poradni (w postaci przemocy fizycznej, psychicznej lub seksualnej), dyrektor składa wniosek do sądu rodzinnego o wszczęcie postępowania w sprawie o demoralizacje (w przypadku, gdy sprawcą jest małoletni w wieku co najmniej 10 lat).
  2. W przypadku sytuacji jednorazowej krzywdy, w tym dotkliwej, gdy sprawcą jest osoba poniżej 10 roku życia stosuje się postępowanie wskazane w 6. Traktując ten incydent jako symptom krzywdzenia małoletniego sprawcy.
  3. Opracowuje się plan pomocy dla ofiary przemocy i osobno dla sprawcy.

 

  • 14. Małoletni podejrzany o przestępstwo

Jeśli małoletni podejrzany o krzywdzenie ma 13-17 lat i jego zachowanie jest czynem karalnym, należy poinformować sąd rodzinny o możliwości popełnienia czynu karalnego przez nieletniego.

 

  • 15. Małoletni podejrzane o przestępstwo po 17 roku życia

Jeśli małoletni podejrzany o krzywdzenie ma powyżej 17 lat i jego zachowanie stanowi przestępstwo, należy poinformować miejscową jednostkę prokuratury o możliwości popełnienia przestępstwa przez nieletniego.

 

Rozdział 6.

Zasady ochrony wizerunku małoletniego

  • 16. Ochrona danych osobowych małoletnich w poradni
  1. Poradnia dba o to, aby chronić dane osobowe małoletni zgodnie z prawem. Zdjęcia małoletnich na stronie internetowej lub w social mediach publikowane są tylko za zgodą rodziców. Wszystkie dane osobowe przechowywane na dyskach komputerowych, chronione są odpowiednimi hasłami.
  2. Zasady dotyczące przetwarzania danych osobowych zapisane są w Polityce bezpieczeństwa i dostępne są na stronie ppp-miedzyrzecz.pl/RODO

 

Rozdział 7.

Zasady dostępu małoletnich do Internetu oraz ochrony przed szkodliwymi treściami

 

  • 17. Bezpieczeństwo małoletnich w Internecie

         Poradnia nie daje możliwości dostępu do internetu klientom.

 

  • 18. Bezpieczeństwo sieci komputerowej i internetowej

Za bezpieczeństwo sieci komputerowej i internetowej w poradni odpowiedzialny jest dyrektor. Dane są chronione odpowiednimi programami zabezpieczającymi.

 

  • 19. Dostęp do materiałów edukacyjnych

Poradnia  nie ma stanowisk z otwartym dostępem do internetu.

 

 

Rozdział 8.

Monitoring stosowania Standardów

 

  • 20. Odpowiedzialność za Standardy Ochrony Małoletnich:

Dyrektor jako organ zarządzający jest odpowiedzialny za:

  1. wdrażanie standardów, w tym określenie sposobu w jaki to ma być realizowane,
  2. nadzór nad wdrażaniem i realizowaniem standardów,
  3. przygotowanie pracowników, w tym nowych, do przestrzegania Standardów poprzez organizację wewnętrznych szkoleń,
  4. monitorowanie realizacji Standardów; w tym ewentualne badania ankietowe lub inne formy zbierania danych (minimum raz na 12 miesięcy wśród pracowników, rodziców i małoletnich).

 

Rozdział 9.

Zasady bezpiecznych relacji w poradni

 

  • 21.1. Nadrzędną zasadą, której wszyscy pracownicy muszą przestrzegać, jest podejmowanie działań z myślą o dobru małoletniego i w jego najlepszym interesie.

2.Kontaktując się z dzieckiem, pracownik traktuje je podmiotowo.

  1. Kontakt z małoletnim nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, nie może wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją, ani wynikać z relacji władzy.
  2. Co do zasady, kontakt z małoletnimi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów mieszczących się w zakresie obowiązków pracowników.
  3. Pracownik nie zaprasza małoletnich do swojego miejsca zamieszkania, nie spotyka się
    z nimi prywatnie poza godzinami pracy.
  4. Pracownik nie nawiązuje kontaktów z dziećmi poprzez przyjmowanie, bądź wysyłanie do nich zaproszeń w mediach społecznościowych. Nie kontaktuje się z nimi poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).
  5. Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy, sms), a rodzice/opiekunowie prawni dzieci muszą wyrazić zgodę na taki kontakt.
  6. Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie dzieci /uczniów są osobami bliskimi dla członka personelu) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców/opiekunów.

 

Rozdział 10.

Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników

  • 22. Rekrutacja Pracowników

Rekrutacja pracowników w poradni jest prowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami, takimi jak Karta nauczyciela, ustawa o pracownikach samorządowych, Kodeks pracy, a także ustawa o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.

  • 23. Zapewnienie kwalifikacji pracowników

Poradnia dba o to, aby wszyscy zatrudnieni, w tym osoby na umowę zlecenie, wolontariusze i praktykanci, mieli odpowiednie kwalifikacje do pracy z małoletnimi, byli dla nich bezpieczni, oraz podzielali wartości  wyrażone w naszych Standardach.

  • 24. Prośba o Referencje
  1. Dyrektor może poprosić kandydatów o dostarczenie referencji od poprzednich pracodawców.
  2. Kandydat ma prawo nie udzielić takich informacji, a to nie powinno skutkować odmową zatrudnienia z tego powodu.

 

  • 25. Wymagania Przed Zatrudnieniem Nauczyciela
  1. Przed zatrudnieniem nauczyciela dyrektor wymaga oświadczenia o pełnej zdolności do czynności prawnych, braku postępowania karnego w sprawie o umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub przewinienie dyscyplinarne oraz informacji z Krajowego Rejestru Karnego potwierdzającego niekaralność.
  2. Nauczyciel nie musi przedstawiać informacji o niekaralności, jeśli jest ponownie zatrudniony w tej samej szkole w ciągu 3 miesięcy od poprzedniego zakończenia stosunku pracy.

 

  • 26. Zatrudnienie osób niebędących nauczycielami

Przy zatrudnianiu osób niebędących nauczycielami pracodawca wymaga oświadczenia

o pełnej zdolności do czynności prawnych, braku postępowania karnego w sprawie o umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub przewinienie dyscyplinarne oraz informacji z Krajowego Rejestru Karnego potwierdzającego niekaralność.

 

  • 27. Przed zatrudnieniem pracownika na stanowisku niepedagogicznym

Przed zatrudnieniem pracownika na stanowisku niepedagogicznym pracodawca wymaga oświadczenia o pełnej zdolności do czynności prawnych, a także dodatkowo,

W przypadku stanowisk urzędniczych, informacji o niekaralności i prowadzeniu działalności gospodarczej.

 

  • 28. Sprawdzenie w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym

Przed zatrudnieniem pracownika lub nawiązaniem z osobą innej formy współpracy skutkującej działaniem na terenie poradni, dyrektor jest zobowiązany sprawdzić tę osobę w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym [także w rejestrze z dostępem ograniczonym i Rejestrze Państwowej Komisji]. Potrzebne są do tego dane takie jak imię, nazwisko, data urodzenia, pesel, nazwisko rodowe, imię ojca i imię matki.

 

  • 29. Dodatkowe wymagania przed zatrudnieniem/nawiązaniem współpracy
  1. Przed zatrudnieniem pracownika oraz nawiązaniem współpracy z inną osobą fizyczną lub prawną na terenie poradni dyrektor wymaga:
  2. a) dostarczenia informacji z Krajowego Rejestru Karnego;
  3. b) oświadczenia o państwach zamieszkania innych niż Rzeczpospolita Polska w ciągu ostatnich 20 lat, a także, jeżeli dotyczy, informacji z rejestru karnego z innych państw;

      Obywatele innych państw, a także osoby zamieszkujące w innych krajach niż Rzeczpospolita Polska w ciągu ostatnich 20 lat muszą dostarczyć informację z rejestru karnego danego kraju.

  1. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności

      nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas osoba składa pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego (przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu, przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, handlu ludźmi, znęcania się), w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego (handlu ludźmi, znęcania się) oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii  oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.

  1. W treści oświadczeń składanych pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia składa się oświadczenie składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

 

Rozdział 11.

Przepisy końcowe

 

  • 30. Wprowadzenie Standardów
  1. Niniejsze Standardy zaczynają obowiązywać od 26.08.2024r.
  2. Informacja o standardach i ich obowiązywaniu jest upowszechniana na stronie

     internetowej poradni: www.ppp-miedzyrzecz.pl

  1. Pracownicy zostali zapoznani ze Standardami na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w

      dniu 26.08.2024 r.

  1. Na tablicy ogłoszeń wywieszone są Standardy w wersji dla małoletnich.
  2. Każdy pracownik, który nie brał udziału w posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu

     26.08.2024 r. jest zobowiązany zapoznać się ze Standardami Ochrony Małoletnich i 

      potwierdzić to własnoręcznym podpisem.  

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 1 do Standardów Ochrony Małoletnich w Poradni psychologiczno-Pedagogicznej w Międzyrzeczu

Symptomy krzywdzenia małoletnich

Objawy u małoletniego:

  • nieadekwatne ubranie do pory roku lub pogody
  • niedowaga, niedożywienie, zmęczenie, podkrążone oczy
  • brudna odzież
  • brudne ciało
  • nieprzyjemny zapach (insekty)
  • kradzieże jedzenia lub innych przedmiotów
  • przebywanie poza domem w późnych godzinach
  • bardzo częste przebywanie poza domem niezależnie od pory roku

 

Załącznik nr 2 do Standardów Ochrony Małoletnich w Poradni psychologiczno-Pedagogicznej w Międzyrzeczu

Czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich

Objawy u dziecka:

  • ma dorosłych „kolegów”
  • nie ma kolegów wśród rówieśników
  • z trudem nawiązuje relacje
  • izoluje się od rówieśników
  • bije się po głowie/twarzy lub wyrywa sobie włosy
  • ma ślady zadrapań/siniaków
  • bije innych
  • gwałtownie uchyla się przed dotykiem
  • moczy się
  • boi się przebywać w zamkniętych pomieszczeniach
  • podejmuje zachowania autodestrukcyjne wobec siebie
  • miewa nagłe zmiany nastroju – od euforii do agresji
  • prezentuje natrętne, narzucające się zachowania
  • nie odwzajemnia emocji
  • ma wybuchy wściekłości
  • nadmiernie skraca dystans fizyczny
  • demonstruje zachowania seksualne
  • nie docenia własnych osiągnięć
  • ma koszmary nocne
  • ma problemy szkolne

Sytuacja rodzinna:

  • bardzo młodzi rodzice – zostali rodzicami przed ukończeniem 18. r. ż.
  • wcześniejsze skazania przez sąd za agresję
  • bardzo trudna sytuacja materialna i/lub mieszkaniowa
  • uzależnienia rodziców
  • choroba psychiczna rodziców
  • niewydolność wychowawcza, niski poziom kompetencji wychowawczych rodziców